Ben jij van plan om te gaan starten met freelancen en te gaan cashen? Als freelancer zijn er een paar administratieve stappen die je moet volgen voordat je aan de slag kunt gaan. Een van de eerste dingen die je moet regelen, is het aanvragen van een btw-identificatienummer (btw-id). Dit is zodat jij je facturen kan gaan sturen. 

BTW-id aanvragen

Het aanvragen van een btw-id is gelukkig niet moeilijk. Je kunt dit doen via de website van de Belastingdienst. Hier kun je het formulier: Opgaaf startende onderneming (niet ingeschreven in het handelregister) invullen en versturen. Zodra je aanvraag is verwerkt, ontvang je binnen 2 weken jouw btw-identificatienummer. 

Nadat je jouw btw-identificatienummer hebt ontvangen, vul je deze in de app in en kun je aan de slag als freelancer door je aan te melden voor je eerste job. Dit is het moment waarop je kunt beginnen met cashen en je vrijheid begint.

Let op: om een btw-identificatienummer aan te vragen, heb je geen KVK-nummer nodig. Je kunt beginnen met freelancen met alleen een btw-identificatienummer.